Alle detailregels staan op de factuur, maar er is met de klant afgesproken dat er één bedrag gefactureerd mag worden.
NB: Voor vaste bedragen adviseren wij om gebruik te maken van termijn facturatieafspraken. Het vast afgesproken bedrag komt dan op de factuur en niet alle losse productieregels. |
- Regels toevoegen om op het totaalbedrag uit te komen
- Regels afboeken en een nieuwe regel bijboeken
Rekenhulpje totalen
Om snel te kunnen zien welk bedrag er bij- of afgeboekt moet worden om tot het afgesproken bedrag te komen, kun je het volgende doen.
- een bij- of afboeking op een bestaande regel voor het verschil
- een nieuwe regel voor het verschil
Voorbeeld:
Op deze factuur staan meerderer regels.
Voor Advies is er een bedrag van 400 EUR afgesproken
Er is nu 350 EUR geboekt op advies.
Selecteer alle adviesregels
Klik op het plus icoontje
Kies voor bijboeking / afboeking
Ga naar het tabblad totalen
Wat zie je?
Deze factuurregel
Hier komt het bedrag te staan waarvoor een handmatige regel voor het verschil wordt aangemaakt
Selectie
Het bedrag van de geselecteerde regels (advies)
Gehele factuur
Het hele factuurbedrag
Vul bij [selectie] het afgesproken bedrag in
Bij [deze factuurregel] komt nu het verschil te staan.
Klik op [OK], er wordt een extra factuurregel voor het verschil aangemaakt.
Omschrijving op de factuur aanpassen
Over het aanpassen van de omschrijving op de factuur lees je meer in dit artikel: Omschrijving op de factuur aanpassen
Alle regels afboeken en een nieuwe regel toevoegen
Over het toevoegen van regels op een bestaande factuur lees je meer in dit artikel: Regels toevoegen aan een bestaande factuur
NB: Door de bij- en afboekingsregels is het in de rapportages moeilijk te volgen wat er op een project gefactureerd is. We adviseren om voor het factureren van een vaste prijs een termijn facturatiefspraak te gebruiken. |
Opmerkingen