Wetenswaardigheden over updaten

Volgen

Over updates krijgen wij vaak de volgende vragen:

- Is het de bedoeling dat ik nu ga updaten?
- Wat komt er allemaal bij een update kijken?
- Kan ik de update zelf uitvoeren?

We hebben goed nieuws voor u: u hoeft niet te updaten. Wel adviseren wij om de software minimaal 1 keer per jaar bij te werken. Kies hiervoor een moment uit buiten de facturatieperiode, die vaak aan het begin van de maand plaatsvindt, en zorg dat u goed geïnformeerd en voorbereid bent.

Bij het installeren van een nieuwe versie van QicsTime zijn een aantal zaken van belang en wel de volgende:

  1. Systeemeisen en release notes
  2. Testen
  3. Communicatie en downtime gebruikers
  4. Roll-backprocedure
  5. Uitrol live-omgeving

Weet wat u eet
Leg de systeemeisen voor aan uw systeembeheerder/netwerkbeheerder/hostingpartij. Zij kunnen controleren of uw omgeving aan alle voorwaarden voldoet die nodig zijn om de update succesvol te kunnen installeren. U kunt de systeemeisen hier vinden.

Op onze site vindt u een link naar alle release notes. Deze geven een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen (nieuwe/gewijzigde functionaliteiten, bugfixen, of zoals in het geval van versie 3.7.34 een heel nieuw framework).

Zoek de versie op waarmee u wilt werken. Om aangename verrassingen te voorkomen raden wij u aan om alle release notes te lezen tot aan de versie die u wilt installeren.

Testen
Wij adviseren u ook om de nieuwe versie eerst te testen voordat deze live wordt gezet. Ook hiermee voorkomt u dat u tegen problemen aanloopt, die u heel veel tijd kunnen kosten als u ze in de live-omgeving moet oplossen.

Als u bijvoorbeeld de installatiehandleiding niet goed heeft gelezen en de reportviewer niet apart heeft geïnstalleerd, komt u er bij het factureren achter dat facturen niet geprint kunnen worden. Een lastig probleem, dat u snel wenst op te lossen, want u wilt immers facturen versturen. U had dit echter kunnen voorkomen door eerst de nieuwe versie te testen.

Beter 1 keer teveel gezegd...
Communiceer tijdig naar alle gebruikers van QicsTime Web (urenschrijvers, projectleiders, afdelingshoofden) en QicsTime Management (administratie/boekhouding, debiteurenbeheer, applicatiebeheerders) wanneer de update plaatsvindt. Zij kunnen dan rekening houden met het feit dat ze geen toegang hebben tot het pakket. Vaak vindt een update plaats met minimale downtime. Dit houdt in dat een update ’s avonds of in het weekend wordt uitgevoerd door de systeembeheerder.

Terug naar start 
De laatste stap die u ter voorbereiding kunt uitvoeren is de roll-backprocedure. Hiermee zorgt u dat tijdens het updaten de mogelijkheid bestaat om naar de (oude) situatie terug te gaan, toen alles nog werkte. Voor QicsTime is dat eenvoudig te realiseren door een kopie te maken van de mappen waar QicsTime geinstalleerd staat.

De standaardpaden zijn: 
- QicsTime Web > C:\inetpub\wwwroot\QicsTime
- QicsTime Management > C:\Program Files (x86)\Qics BV\QicsTime Management (versie 3.7.34 of hoger)
- QicsTime Management > C:\Program Files (x86)\Qics\QicsTime Management (versie 3.7.33 of lager)

Daarnaast is een kopie van de database(s) zelf nodig. Deze is te vinden op de SQL-server.

Mocht een update niet slagen, Web geeft bijvoorbeeld allerlei meldingen, waardoor men geen uren kan schrijven, zet dan de oude mappen en de database weer terug.

De update zelf!
U bent nu goed voorbereid en aan de update zelf toegekomen. De update kunt u uitvoeren door bovenstaande stappen en de installatiehandleiding te volgen. Deze wordt meegeleverd bij iedere download van de software.

Als u alles heeft uitgevoerd zoals hierboven vermeld en u loopt toch tegen een probleem aan, meld dit dan per e-mail support@qics.nl bij ons Service Center.

Als u minimaal 1 week van tevoren meldt wanneer de update plaatsvindt, zorgen wij op het Service Center dat we qua planning/bezetting hier rekening mee houden en dat u zo vlot mogelijk geholpen wordt.

Uiteraard kunnen wij ook de update voor u uitvoeren. Het voordeel is dat u geen omkijken heeft naar een groot deel van de activiteiten, omdat een consultant met alle kennis in huis de werkzaamheden uitvoert.

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk