Bedragen aanpassen op termijnbedragen en voorschotten

Volgen

In dit artikel beschrijven we het aanpassen van bedragen op facturatie-afspraken van het type 'termijnbedragen'. De stappen zijn hetzelfde voor facturatie-afspraken van het type 'voorschot'.

 

Wat moet je aanpassen wanneer er een ander termijnbedrag gefactureerd moet worden?

Dat ligt eraan of de termijnbedragen al zijn aangemaakt (geprolongeerd).

 

Als de termijnen nog niet zijn aangemaakt

Als de termijnen nog niet zijn aangemaakt (er dus nog niet geprolongeerd is), kun je de default (op basis waarvan de termijnen aangemaakt worden) nog aanpassen.

Dit kun je doen op de facturatie-afspraak van het project of in bulk via het scherm facturatie-afspraken.

 

Defaults termijnbedragen

De prijs op het tabblad 'defaults termijnbedragen' wordt gebruikt bij het aanmaken (prolongeren) van de termijnen. Alle nieuwe termijnen krijgen deze prijs. Termijnen die al eerder zijn aangemaakt met een andere prijs, behouden hun prijs. Tijdens het prolongeren (dit kan per facturatie-afspraak, maar ook batchgewijs via het scherm Facturatie-afspraken) kun je aangeven of je wilt indexeren. Kies je hier voor 'ja', dan wordt de prijs op de facturatie-afspraak en de prijzen van de nieuwe termijnen verhoogd met het percentage dat is vastgelegd in de bedrijfsinstellingen (of op individuele relaties). Termijnen die al eerder zijn aangemaakt behouden hun oude prijs, deze prijzen veranderen niet.

Een andere manier om de prijs op de facturatie-afspraak te verhogen, is door deze aan te passen op de facturatie-afspraak, of via export/import van de facturatie-afspraken via het scherm facturatie-afspraken. Tijdens het prolongeren van de termijnen zal dan de nieuwe prijs worden gebruikt. Termijnen die al eerder waren aangemaakt, behouden hun oude prijs.

Filter de facturatie-afspraken die aangepast moeten worden, selecteer alle regels en klik op 'exporteer'.

 

Open de Excelsheet en pas kolom [AI] aan:

Sla de Excelsheet op, ga terug naar het facturatie-afspraken scherm om te importeren.

 

Als de termijnen al zijn aangemaakt

Op de facturatie-afspraak van het type 'termijnbedragen' en 'voorschotten' zijn twee tabbladen die hierbij van belang zijn.

 

Defaults termijnbedragen

De prijs op het tabblad defaults termijnbedragen wordt gebruikt bij het aanmaken (prolongeren) van de termijnen. Alle nieuwe termijnen krijgen deze prijs. Termijnen die al eerder zijn aangemaakt, met een andere prijs, behouden hun prijs. Tijdens het prolongeren (dit kan per facturatie-afspraak, maar ook batchgewijs via het scherm facturatie-afspraken) kun je aangeven of je wilt indexeren. Kies je hier voor 'ja', dan wordt de prijs op de facturatie-afspraak en de prijzen van de nieuwe termijnen verhoogd met het percentage dat is vastgelegd in de bedrijfsinstellingen (of op individuele relaties). Termijnen die al eerder zijn aangemaakt behouden hun oude prijs, deze prijzen veranderen niet.

 

Een andere manier om de prijs op de facturatie-afspraak te verhogen, is door deze aan te passen op de facturatie-afspraak, of via export/import van de facturatie-afspraken via het scherm facturatie-afspraken. Tijdens het prolongeren van de termijnen zal dan de nieuwe prijs worden gebruikt. Termijnen die al eerder waren aangemaakt, behouden hun oude prijs.

 

Prijs op termijnen


Wil je prijzen aanpassen op de termijnen, dan kan je dat doen op het tabblad termijnbedragen, of door de termijnen te exporteren/importeren via het productiescherm.

 

Ga naar het productiescherm.

Verwijder alle bestaande filters met het icoon.

Zet de filters:

  • Relatie
  • Project
  • Type : Termijn
  • Datum

Heb je de juiste selectie gemaakt, selecteer dan alle regels en maak de goedkeuring ongedaan. 

Exporteer de regels met het icoon.

Open de Excelsheet.

Pas in kolom Z de prijs aan.

Je kunt nu de Excelsheet opslaan en importeren via het het menu.

Wil je de prijzen op de termijnen aanpassen en ervoor zorgen dat bij nieuwe prolongatie ook de nieuwe prijs wordt gebruikt, dan moeten zowel de reeds aangemaakt termijnen als de prijzen op de facturatie-afspraken worden aangepast. Dit laatste om ervoor te zorgen dat bij de volgende prolongatie ook de nieuwe prijs wordt gebruikt.
 

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk