Tegen welke tarieven uren worden doorbelast, wordt vastgelegd op een project. Op het moment dat u uren accordeert, wordt er naar het project gekeken voor de tariefbepaling. De instellingen die u hier kunt maken zijn zeer uitgebreid.
Wanneer u maar één uurtarief hanteert, dan kiest u voor een tariefbepaling per project. U kunt bij de algemene instellingen aangeven wat het standaardtarief per project is.
Wanneer u meerdere standaardtarieven hanteert, dan kiest u voor een tariefbepaling per medewerker of per artikel.
Wanneer u meerdere standaardtarieven hanteert en deze zijn afhankelijk van welke activiteit een medewerker uitvoert, dan kiest u voor een tariefbepaling per medewerker/artikel.
Wanneer u met klanten afwijkende afspraken maakt, dan kiest u voor een tariefbepaling per klant of per klant/artikel.
Wanneer u voor ieder project afwijkende afspraken maakt, dan kiest u voor een tariefbepaling per project/medewerker, project/activiteit of project/medewerker/artikel.
Tariefbepaling per Project, Medewerker, Klant, Factuurdebiteur of Artikel.
Projecten, Medewerkers, Klanten en Artikelen zijn allemaal stamgegevens in QicsTime. U kunt deze per project op het tabblad ‘Uurtarieven’ aangeven. Gebruik voor dit project het tarief van de medewerker. Het tarief dat u ingevuld heeft bij Stamgegevens/Medewerkers op het tabblad ‘Algemeen’ zal dan gebruikt worden bij het aanmaken van de factuurregels. Dit geldt ook voor projecten, klanten en artikelen.
Een factuurdebiteur is ook een klant in QicsTime. U kunt aan een klant een andere klant koppelen waar de factuur heen gaat. Per project kunt u aangeven of de factuur naar de klant of de factuurdebiteur van de klant moet gaan. U kunt bij de tariefbepaling ook aangeven of u gebruik wilt maken van het tarief van de klant of het tarief van de factuurdebiteur.
Tariefbepaling per Medewerker/Artikel of per Klant/Artikel.
Wanneer u een tarief heeft dat afwijkt wanneer een medewerker een andere activiteit uitvoert, dan kiest u voor een tariefbepaling per Medewerker/Artikel.
Het tarief dat u bij Stamgegevens/Medewerker op het tabblad ‘Uurtarieven’ heeft ingevuld bij de medewerker zal dan gebruikt worden bij het aanmaken van de factuurregels.
Dit zelfde geldt ook wanneer u een afwijkend tarief heeft per artikel voor een klant.
Tariefbepaling per Artikel/Project, Medewerker/Project of per
Medewerker /Project/Artikel
Wanneer u een tarief heeft dat afwijkt wanneer een medewerker een andere activiteit voor dit project uitvoert, dan kiest u voor de tariefbepaling per Artikel/Project. U kunt bij het vastleggen van de tarieven ervoor kiezen om de standaardwaarden te laten vullen door de waarden die ingegeven zijn bij de stamgegevens op het project of op het artikel. U kunt dan de tariefafspraken die specifiek voor dit project gemaakt zijn nog wijzigen.
Wanneer u een tarief heeft dat afhankelijk is van welke medewerker op dit project werkt, dan maakt u gebruik van de tariefbepaling per medewerker/project. Bij het vastleggen van de tarieven kunt u ervoor kiezen om de standaardwaarden te laten vullen door de waarden die ingegeven zijn bij de stamgegevens bij de medewerker of op het project. U kunt dan de tariefafspraken die specifiek voor dit project gemaakt zijn zelf nog wijzigen.
Wanneer u een tarief heeft dat afhankelijk is van welke medewerker welke activiteit uitvoert voor dit project, dan kiest u voor de tariefbepaling per medewerker/project/artikel. Bij het vastleggen van de tarieven kunt u ervoor kiezen om de standaardwaarden te laten vullen door de waarden die ingegeven zijn bij de stamgegevens bij de medewerker, het project of het artikel. U kunt dan de tariefafspraken die specifiek voor dit project gemaakt zijn zelf nog wijzigen.
Klik op de button ‘Opslaan’ om de tariefbepalingen te bewaren.
Voorbeeld 1 tariefbepaling:
Binnen uw organisatie zijn de tarieven per medewerker afhankelijk van welke rol deze medewerker binnen een project heeft. U kunt dan bij de tariefbepaling kiezen voor Tariefbepaling Medewerker/Project/Activiteit. U kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat medewerker A voor consultancy een tarief van € 100 heeft en medewerker B voor consultancy een tarief van € 200. Wanneer dit niet alleen specifiek voor dit project geldt, maar wanneer voor alle projecten geldt dat het tarief afhankelijk is van welke rol een medewerker heeft, dan kiest u voor een tariefbepaling per Medewerker/Activiteit |
Voorbeeld 2 tariefbepaling:
Binnen uw organisatie zijn de tarieven per project afhankelijk van de artikelen. U kunt dan bij de tariefbepaling kiezen voor Tariefbepaling Activiteit/Project U kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat de activiteit consultancy op dit project een tarief van € 100 heeft en de activiteit projectleiding een tarief van € 150. |
Opmerkingen