In QicsMilestones wordt op vier niveaus met tarieven gewerkt:
• Artikelen
• Medewerkers
• Klanten
• Projecten
Timescope van een tarief
Tarieven hebben een geldigheidsduur en zijn geldig vanaf de aangegeven startdatum tot de startdatum van een (eventueel) opvolgend tarief.
Voorbeeld:
In 2018 gold een uurtarief van € 100, terwijl het uurtarief voor 2019 is vastgesteld op € 105. Het uurtarief van 2019 heeft een startdatum van 1 januari 2019. Dit betekent dat het tarief van 2018 geldig is tot 1 januari 2019. Vanaf 1 januari 2019 wordt automatisch het nieuwe tarief van € 105 gebruikt.
Het customizen van tarieven
Binnen een project kan per facturatie-afspraak een geldend tarief worden gekozen. Wordt bijvoorbeeld gekozen voor 'Tarieven per medewerker' dan wordt tijdens het urenboeken op de betreffende facturatie-afspraak het medewerker tarief gebruikt. Wordt een medewerker tarief aangepast, dan geldt dit nieuwe tarief automatisch voor alle facturatie-afspraken met deze instelling.
Daarnaast kunnen tarieven ook project (of eigenlijk facturatie-afspraak) specifiek worden aangepast. Dit houdt in dat tarieven bijvoorbeeld voor bepaalde medewerkers (of artikelen) op een bepaalde facturatie-afspraak kunnen worden aangepast. Dit specifieke tarief geldt dan uitsluitend voor deze facturatie-afspraak. Let op: wordt een medewerker tarief vervolgens op de medewerker aangepast, dan blijft op de facturatie-afspraak het specifieke tarief gelden.
Voorbeeld:
Het medewerker tarief voor Janny is € 100. Passen we dit op project X, facturatie afspraak Y aan naar € 90, dan wordt voor project X, facturatie afspraak Y een tarief van € 90 gebruikt tijdens urenschrijven. Wordt het medewerker tarief van € 100 op de medewerker kaart verhoogt naar € 110, dan zal dit nieuwe tarief voor alle facturatie afspraken gaan gelden waar is gekozen voor de instelling 'Tarieven per medewerker', echter op project X, facturatie afspraak Y blijft € 90 van kracht.
Opmerkingen