Oplossen van foutmeldingen bij het importeren van journaalposten in het financiële systeem.

Volgen

Heeft u een koppeling tussen QicsMilestones en uw financiële systeem, zoals bijvoorbeeld Twinfield of Exact Online, dan wordt er tijdens het verwerken van de factuur in QicsMilestones een journaalpost aangemaakt. 
 
Stel dat een journaalpost niet in het financiële systeem is aangekomen, dan betekent dat vaak dat stamgegevens tussen QicsMilestones en het financiële systeem niet corresponderen.

In veel gevallen kunt u dit zelf oplossen:

  • Ga naar [Systeem: Systeemlog] om te controleren of er een foutmelding is aangemaakt.
    • Bij gegevensbron ziet u of het de export naar uw financiële systeem, zoals "Twinfield", betreft of de synchronisatie van de stamgegevens (SYNCSVC).
    • Aan het begin van de regel ziet u de datum van de foutmelding. Voor de regel staat een driehoekje waarmee u de foutmelding verder kunt openklappen.

Veel voorkomende foutmeldingen zijn:

Het dagboek is afgesloten voor deze periode
U kunt de periode (her)openen in uw financiële pakket.

Er is geen grootboekrekening bij het artikel ingevuld of de ingevulde grootboekrekening bestaat niet
Kijk welke artikelen er gebruikt zijn en controleer of er een grootboekrekening voor de omzet is ingevuld in QicsMilestones.

De btw code is niet ingevuld of bestaat niet
Het komt weleens voor dat bijvoorbeeld bij het toevoegen van een handmatige regel de btw code vergeten wordt. Koppel deze code alsnog aan de betreffende factuurregel.

Het wachtwoord van de synchronisatie user is aangepast
Bij het configureren van de koppeling tussen QicsMilestones en uw financiële systeem hebben wij een gebruikersnaam en wachtwoord van u ontvangen. Het komt weleens voor dat het wachtwoord wordt aangepast zonder dat wij hiervan op de hoogte zijn. We hebben dan geen rechten meer om in te loggen. Laat ons het nieuwe wachtwoord weten, zodat we vanuit QicsMilestones uw financiële systeem kunnen benaderen.

U kunt de benodigde aanpassing doen en de factuur opnieuw aanbieden
De journaalpost zal bij het opnieuw aanbieden wel ingelezen worden. U kunt de factuur aanpassen door de volgende stappen uit te voeren:

  • [Verwerken ongedaan maken]: QicsMilestones stopt met het aanbieden van de factuur.
  • [Goedkeuren ongedaan maken]: de factuur krijgt de status [Voorgesteld], zodat aanpassingen kunnen worden doorgevoerd.
  • [Aanpassen facturen]
  • [Goedkeuren]
  • [Verwerken]: de factuur wordt opnieuw aangeboden aan het financiële systeem met de juiste gegevens.

U kunt in het facturatiescherm een aantal kolommen toevoegen, zodat u voor de verwerkte facturen kunt zien of er een foutmelding is geweest.

Ga naar [Facturatie: Facturen]

U kunt kolommen aanpassen door in de titelbalk met kolomnamen te gaan staan. Kies vervolgens voor [rechtermuisknop: aanpassen kolommen].

De volgende kolommen zijn relevant voor het monitoren van foutmeldingen:

  • Is geëxporteerd
  • Reden mislukken verwerking
  • Verzendstatus
  • Status synchronisatie

U kunt filteren op status synchronisatie: “Fout”.

U krijgt nu alle facturen te zien met een foutmelding.

U kunt doorklikken op de link [Fout] voor meer details over de foutmelding op deze factuur.

Door rechtsboven in uw scherm te kiezen voor [Voeg weergave toe] kunt u een tegel op uw startpagina maken, zodat uw filters en kolommen bewaard blijven en u deze weergave de volgende keer weer kunt gebruiken.

Voor meer informatie over het werken met weergaven zie:

https://qicsbv.zendesk.com/hc/nl/articles/207982256-6-3-Wat-kan-ik-instellen-bij-Mijn-weergaven

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk